High School v.s Svensk skola

Jag har åatt i uppgift att jämföra High School i USA med min svenska skola, so here I go:

Jag vill börja med att hela konceptet är väldigt annorlunda med tanke på att vi inte har High School alls i Sverige. High School består av fyra år och man börjar vid 14-15 års åldern som Freshman. Sen övergår man till Sophomore, Junior och sista året är man Senior.

Såhär ser det ut i Highschool för mig i min skola Pekin:

Lektioner- Det är inte som i Sverige att man väljer en speciell inriktnining, går i en specifik klass och har klasscheman. Innan läsåret börjar får man välja vilka lektioner man vill ha kommande termin. Varje lektion har man med olika personer, beroende på vilka som valt vad och det är inte alltid bara din årskurs i klassen du valt. Man har samma lektioner varje dag. Det är 8 lektioner om dagen varav alla är 53 minuter långa. Mellan varje lektion har man 4 minuter att ta sig till sitt skåp och till nästa klassrum. Om man vill gå på toa eller ut på något annat ärende under lektionstid måste man be om råd och ta med sig ett Pass. Lärarna tilltalar man Mr. och Mrs. Skoldagen börjar 08.15 och slutar 15.30.

Lunch- man kan välja melan att ta med sin egen lunch eller betala för att äta skollunchen. På min skolan här i USA får man ett mjölkpaket, en huvudrätt, sallad och för det mesta efterrätt. Någtn som är annorlunda är att man tar inte maten själv utan mattanterna lägger upp åt en. En annan annorlunda och mycket amerikansk sak är att de inte har knivar. Skollunchen är cirkw 20 minuter lång.

Sport- sport är väldigt viktigt här borta och de flesta elever deltar. Sporten är anknyten till skolan och det är träning varje eftermiddag. Den typiska sporten är Football och Cheerleading.


En annan lite annorlundare sak är School Spirit. Att representer skolan är väldigt viktigt. Exempel när man tävlar inom en sport, oavsett om man är sjalv eller i ett lag representerar man skolan. Nästan alla elever och lärare kommer till sportevangemang och hejar på. Varje skola har sin egen symbol och sina egna färger. Ja, school spirit är något speciellt och jag tycker om det. Det blir en större gemenskap. .

Jag tycker personligen att skolan i USA är enklare än svenska skolan, men det kan bero på vilken skola jag går på och vilka lektioner jag valt. Jag tycker vädigt mycket om både High School och gammla hederliga svenska skolan på olika sätt, men om jag utbildningsmässigt måste välja vad jag ville gå skulle det vara svenska skolan. Men High School är verkligen något speciellt och annorlunda jag ar glad över att jag får vara med om och uppleva! Om jag ska vara ärlig är det faktiskt ganska så mycket som i High School filmer :)
 

 

Kommentarer

Design by: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0